نمايي ازپوستر فيلم " جنب وجوش كنگ فو"
اين هنرپيشه 42 ساله هنگ كنگي، كارگرداني را ازسال 1996 آغازكرد و نخستين اثرش را تحت عنوان " خداي آشپزي " در آن سال ارائه داد. دوستداران سينما در خارج از چين، نخستين بار كمدي منحصر به فرد اين هنرپيشه را در سال 2004 با فيلم " فوتبال شائولين " به نظاره نشستند .
" جنب وجوش كنگ فو" شرح حال جواني را روايت مي كند كه به عضويت يك گروه گانگستري درمي آيد و پس ازمدتي متوجه مي شود كه سرنوشت فراز و نشيب هاي بسياري را براي زندگي وي درنظرگرفته است. اين كارگردان كه درحال حاضربرروي قسمت دوم اين اثر كار مي كند، در گفت و گويي در باره آخريتن اثر خود، "جنب و جوش كنگ فو" پاسخ داده است:
اين اثر در زمره پروژه هاي رويايي شما جاي داشت و در گيشه نيز با موفقيت چشمگيري مواجه شد. آيا نگران نيستيد كه ادامه اين راه، برايتان چگونه خواهد بود؟
سوال خوبي را مطرح كرديد. اما حقيقت امر اين است كه من اطلاع چنداني ندارم . اميدوارم كه كسي نيز اگر ايده اي دارد، به من بگويد. درحال حاضر به عنوان كارگردان بر روي يك پروژه كارمي كنم، اما فعاليت به عنوان كارگردان ، نويسنده ، تهيه كننده و بازيگر در آن واحد دشوارست.
اگرهاليوود بخواهد نسخه اي ازفيلم "جنب وجوش كونگ فو" را با حضورشما بسازد ، احساس شما چه خواهد بود؟
دوست دارم با كسي كه به نقطه ديگري ازدنيا تعلق دارد ، همكا ري كنم . كسي كه علاقه واشتياقي واقعي به ساخت فيلمهاي سينمايي داشته باشد.
شما دراين فيلم از نبردهايي استفاده كرده ايد كه كاملاَ زيبا و كارآمد و درعين حال فانتزي هستند، آيا كاري بوده كه تمايل داشته ايد انجام دهيد واحساس مي كرديد كه توانايي انجام آن را نداريد؟
صحنه هايي وجود دارد كه من نتوانستم درفيلم جاي دهم . درفيلمنامه صحنه ايست كه درآن يك استاد كنگ فو با كوسه اي در زير آب مبارزه مي كند. من دريافتم كه نمي توانم اين صحنه را به خوبي از آب درآورم. بنابراين ، ايده مذكور را رها كردم . درحقيقت گروهي كه جلوه هاي ويژه كامپيوتري را كارمي كردند، ازمن خواستند كه اين ايده را رها كنم.
زمانيكه شما را با افرادي چون "بروس لي" ، "جكي چان" و "جت لي" مقايسه مي كنند ، چه احساسي داريد؟
اين براي من به منزله يك افتخاراست، اما احساس مي كنم كه تفاوت بسياري ميان آنها و من وجود دارد، چرا كه من بيش از اينكه يك هنرپيشه باشم ، كارگردان هستم . ايده فيلم را خلق مي كنم و سپس آن را توليد مي كنم. بنابراين مي توان گفت كه فيلم به يك اثر كاملاَ شخصي تبديل مي شود.
آيا تحت تاثيراين هنرپيشه ها بوده ايد ؟
بله! به ويژه بروس ويليس
صحنه هاي كمدي را از چه كسي الهام گرفته ايد ؟
يكي ازمحبوبترين كمدين هاي من درطول تاريخ سينما، چارلي چاپلين است.
فيلم خيلي خنده دار و در عين حال، تكان دهنده است . آيا اين نسخه اي است كه مخاطبان آسيايي نيز مشاهده مي كنند يا اينكه صحنه هايي از آن حذف شده است ؟
من تصورمي كنم كه نسخه آسيايي اين اثر، خون و خونريزي بيشتري دارد. اما فكر نمي كنم كه صحنه اي از فيلم حذف شده باشد . صحنه خاصي وجود ندارد كه ازكالبد فيلم خارج شده باشد .
كداميك ازعناصر را مهمترارزيابي مي كنيد! كمدي يا اكشن ؟
اگر قرار باشد بين اين دوعنصر دست به انتخاب بزنم ، كمدي را انتخاب مي كنم. اما در حقيقت ساختار داستان در تمامي فيلمهاي من از بيشترين اهميت برخوردار بوده اند.
آيا "استفن چو" كارگردان، سخت گيرتر از "استفن چو" هنرپيشه است ؟
بله! اما آنچه كه من را به يك فيلمساز پرتحرك تبديل كرده، اين مسئله است كه مدام بايد نيازهايي را كه وجو د دارد، مرتفع كنم و اين مسئله انرژي بسياري را ازمن مي گيرد.
حالا اگر خودتان را جاي "استفن چو" هنرپيشه بگذاريد، نظرتان راجع به استفن چو كارگردان چيست ؟
به نظرمن اوفيلمسازخوبي است.
شما با يون فو، مربي مبارزات فيلم " ماتريكس " بسيار همكاري مي كنيد . اين رابطه چگونه شكل گرفت؟
من ايده هايي داشتم كه با اومطرح كردم و او نيز اعلام كرد كه اين موارد با من هم عقيده است. او فرد بزرگي است وبا وجود اينكه درنگاه اول شباهت بسياري به استادان سنتي چين دارد ، آماده پذيرفتن ايده هاي جديد است . دراين بين اصلاَ مهم نيست كه اين ايده تا چه ميزان احمقانه باشد ، او بر روي اين ايده كارمي كند وتمامي تلاشش را به كارمي گيرد تا آن را پرورش داده ودرنهايت اجرا كند. اينگونه است كه من همواره درمورد ايده هايم با اوسخن مي گويم.
دانستن اين امر كه مخاطبان فيلم شما را تحسين مي كنند، بايد بسيار دلگرم كننده باشد! نه؟
اصلاَ مهم نيست كه ساخت فيلم تا چه ميزان سخت و دشوارباشد، زمانيكه درمي يابيد كه مخاطبان از ديدن فيلم لذت برده اند ، ارزش كارتان را درمي يابيد.
نظر شما